Viimastel päevadel on tekkinud üha tulisemaid arutelusid seoses FIA ettepanekuga viia autoralli MM-sarjas juba järgmisel hooajal olulisi uuendusi.
Robert Reidi ja David Richardsi juhitud FIA WRC töörühm avalikustas reformipaketi mitme radikaalse ettepanekuga. Üks olulisemaid kavandatavaid muudatusi on hübriidseadmetest loobumine Rally1 autodes.
“Kindlasti on nad minevikust vaadatuna suurepärased poisid ja teinud suurepärast ajalugu,” rääkis Tänak Reidile ja Richardsile viidates.
“Ma ütleks, et tegelikult pole vahet, millised on tehnilised eeskirjad. Ma mõtlen, et ettepanekud on kindlasti kõigi meeskondade ja tootjate jaoks keerulised. Need on pannud paljud meist väga raskesse olukorda, eriti uue hooaja lähenedes. Ja see on midagi, mille üle pole isegi veel hääletatud,” lisas Tänak.
“Juhuslikud otsused tulevad juhuslikelt inimestelt aastast aastasse. Puudub selge visioon, kuhu tahame jõuda. Ja sellised asjad on tõesti murettekitavad,” nentis eestlane.
FIA ettepaneku taga on idee lähendada Rally1 ja Rally2 autosid, mida Tänak näeb olulise riskina.
„Vähendame palju võimsust Rally1 autol, mille šassii ja turvapuurid on mõeldud kaitseks. Seejärel suurendame Rally2 auto võimsust, millel pole samal tasemel turvaelemente. Ma olen väga üllatunud, et need mehed tunnevad end mugavalt selle vastutuse võtmisel ja panevad juhte sellisesse ohtu. Jah, ralli on alati riskantne, kuid ma olen üllatunud, et nad teevad selliseid otsuseid, kui ohutus on pikka aega olnud esmatähtis. See ei puuduta ainult seda konkreetset probleemi, vaid üldiselt on asjade käsitlemine üllatav.”
Tänak nõustub selles osas ka tiimikaaslase Neuvillega, et FIA pakutud muudatuspakett on paanikalahendus, kirjutab rallyjournal.com.
“See toimub väga lühikese aja jooksul, ilma tootjatega arutlemata. Spordiala on keerulises seisus ja ainult üksikud meeskonnad hoiavad seda jalul. Otsused on tehtud isegi ilma nende väheste meeskondadega arutelule mõtlemata. Seega, nagu ütlesin, olen ma üsna üllatunud sellest, kuidas otsuseid tehakse,” lisas Tänak.
Eelkõige on rahulolematust tekitanud praegustest hübriidüksustest loobumine. Sõitjad on korduvalt öelnud, et neid hüljata poleks mõistlik.
“Otsus tehti ja lepiti kokku 2026. aasta lõpuni. Kõik olid selleks valmis. Nii et kõik meeskonnad on olnud valmis seda ellu viima ja kõik. Aga kõige keerulisemad asjad juhtuvad alati siis, kui selliseid šokiotsuseid tehakse,” nentis Tänak.
“Isegi seda reeglit pole veel hääletatud, seega me ei tea hetkel isegi, mis saama hakkab. Ma ütleksin, et see pole tegelikult oluline, mida sõitjad ütlevad; tähtsam on, et tootjad oleksid rahul. Tootjaid on hetkel vaid piiratud arv ja isegi praeguses olukorras töötame neile endiselt vastu. See on natuke kummaline käitumine,” lõpetas Tänak.
Vaatamata pettumusele FIA-s valitseva kaose pärast ei taha Tänak ralliga tegelemist lõpetada.
“Kindlasti tahaksin jääda. Sport on lõbus. Kuid sellised ebastabiilsed tingimused FIA-s ei aita. Sellest hoolimata on sport endiselt nauditav ja mulle meeldib see. Loodan, et nad seda liiga ära ei riku,” kinnitas Tänak.