Kris Meeke ja tema meeskond Sports & You pidid minema kohtusse, et saada ametlik kinnitus Meeke’i 2024. aasta Portugali rallimeistritiitlile. Kuigi hooaeg lõppes juba oktoobris, lahendati vaidlus alles nüüd.
Portugali ralliringkondades on fookus juba uuel hooajal, mis algab Rally Serras de Fafe’iga, kus stardivad ka WRC võitjad Kris Meeke ja Dani Sordo. Ometi tuli 2024. aasta meistritiitel taas teemaks, kui täna (neljapäeval) kinnitati ametlikult, et Meeke on Portugali meister – neli kuud pärast seda, kui ta edestas punktitabelis Armindo Araújot kahe punktiga.
Kuidas sai selline viivitus tekkida? – Ebatavaline riigiseadus
Kogu hooaja vältel teadis Meeke, et isegi kui ta kogub enim punkte, ei saa ta meistriks tulla. Samal ajal oleks ükskõik milline tema Portugali konkurent automaatselt meistritiitli saanud, kui oleks lõpetanud hooaja esikohal.
Põhjus peitus 2008. aastal kehtestatud seaduses, mis on osa Regime Jurídico das Federações Desportivas’st (Portugali spordialaliitude õigusraamistikust). See määrus keelas välismaalastel võita Portugali meistritiitlit individuaalspordialadel, sealhulgas autospordis.
Sarnane olukord kerkis esile juba 2023. aastal, kui iirlane Craig Breen osales täishooajal Portugali rallisarjas paralleelselt oma Rally1 kohustustega Hyundai meeskonnas. Portugali autospordi föderatsioon FPAK uuris seadust ja leidis, et see on vastuolus Euroopa Liidu spordi ja isikute vaba liikumise põhimõtetega.
Kuigi FPAK üritas lahendada küsimust Portugali spordi- ja noorteinstituudiga (IPDJ), ei jõutud lahenduseni enne seda, kui Meeke oli 12. oktoobril 2024 võitnud Rallye Vidreiro ja lõpetanud hooaja esikohal.
[the_ad id=”108701″]
Kuidas probleem lahendati?
Meeke meeskond Sports & You saatis 29. oktoobril FPAK-ile kirja, kuna hooaja lõplikus punktitabelis polnud selgesõnaliselt öeldud, kes on ametlik Portugali meister. Föderatsioon vastas päev hiljem, et nad ei saa meistritiitlit välja anda, kuna kõrgeima punktisummaga sõitja polnud Portugali kodanik.
Juhtum jõudis kohtusse, kus Sports & You argumenteeris, et meistritiitli ebaselgus kahjustab sponsorlusvõimalusi ja vähendab Portugali meistrivõistluste atraktiivsust välisvõistlejate jaoks. Kohus nimetas olukorda „selgelt diskrimineerivaks ja ebaõiglaseks” ning otsustas, et algne otsus mitte anda Meeke’ile meistritiitlit rikub otseselt Euroopa Liidu seadusi.
Edaspidi peab Portugali meistritiitel minema hooaja parimale sõitjale sõltumata tema kodakondsusest. See tähendab, et kui Meeke või Sordo peaksid 2025. aastal sarja võitma, ei saa enam samasugust olukorda tekkida.
Meeke jaoks on see esimene meistritiitel pärast 2009. aasta Intercontinental Rally Challenge’i võitu. Tema enda sõnul ei tähenda see otsus talle isiklikult kuigi palju, kuid tema meeskonnale ja sponsoritele on see oluline võit.
[the_ad id=”125375″]
„Olen kõige rohkem õnnelik Hyundai Portugali ja Sports & You meeskonna pärast, sest nende jaoks oli see põhimõtteline küsimus,” rääkis Meeke portaalile DirtFish.
„Nad investeerisid Portugali rallisse palju ja läbisid kohtuprotsessi, et õiglus jalule seada. Minu jaoks ei muuda see otsus midagi – kas ma olen Portugali meister või mitte, see pole minu jaoks oluline. Ma lihtsalt naudin sõitmist.”
Meeke osaleb ka tänavu Portugali meistrivõistlustel, kuid teeb seda uue autoga – Hyundai i20 N Rally2 asemel sõidab ta nüüd Toyota GR Yaris Rally2-ga.
Allikas: Dirtfish.com